donderdag 11 maart 2010

Het ontstaan van ons logo



"Mmm... Kit, jij hebt altijd zoveel lekkere dingen in huis." Het is waar, wie bij Kitty op bezoek is heeft nooit iets te klagen en gaat zeker niet brood mager de deur uit. Koekjes, snoepjes, bon-bons, toffees, spekjes, zuurtjes, ... Ik ga al heel lang bij Kit op visite. Alle heerlijkheden worden mooi uitgestald, op het vintage serviesgoed van aller hand. Zo hoeft niemand zich te schamen om zich aan de versnaperingen genoeg te doen. Het is pure verwennerij. Overal lekkernijen om met volle teugen van te genieten.

"Wat is dat in het Engels, lekkernijtje?" Na het raadplegen van een ouderwets woordenboek bleek het "a titbit" te zijn. Maar, zoals dat wel vaker het geval is, wordt het in Amerika anders geschreven. "a tidbit". De betekenis vermeld dat het hier kan gaan om allerlei lekkernijen. Zoals een nieuwtje of roddel, maar ook voorwerpen zijn mogelijk "tidbits". Mits ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. Alles wat een lekkernij wil zijn, moet vooraf gegaan worden aan minstens één van de volgende bijvoeglijke naamwoorden: aangenaam, behaaglijk, innemend, bekoorlijk, aantrekkelijk, welgevallig, enzovoort.

Het woord "tidbit" is op zichzelf al een lekkernij voor het oog. Alsof er een spiegeltje in het midden staat. Wij zijn the tidbits... Een superhelden team?, een band?, exotische dansers? of toch gewoon twee creative alleskunners? Het kan allemaal. Wie zegt dat het niet zo is?

Geen superhelden team zonder logo. Dus, zoals het echte helden betaamt, lagen de schetsen al snel op tafel.






Het grootste deel van het ontwerp is handwerk. Dit om de onvermijdelijke invloed van "de computer" uit de weg te gaan. Hieronder staat de laatste (handgetekende) scan die als basis heeft gediend voor het uiteindelijke logo.
Daarna is het logo met behulp van "de computer" verder verfijnd.
In de tussentijd zijn er nog allerlei andere variaties en mogelijkheden verkend. Een uitgebreid overzicht is te vinden op onze flickr pagina.
Hieronder de laatste versie.
Ondertussen zijn we als een stel echte typografen de mieren aan het beminnen en muggenziften. Het zijn de kleinste dingen en de grootste zorg, die van iets een lekkernij maken. Alle hoekjes, bochten en bogen moeten perfect zijn. Hieronder een aantal kleinigheden die de kenner van de amateur onderscheiden.



Dus binnenkort kunnen de eerste visitekaartjes worden uitgedeeld. Wees er als de kippen bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten